“Futures look dangerous at first. Nine out of ten traders go bust in their first year. As you look closer, it becomes clear that the danger is not in the futures but in the people who trade them”
English Indonesia

Popular Posts

Tuesday, July 19, 2011

Gold: How More High?

My mother used to be a good housewife. She retired now since we already grown up and have our own children. She was such a good mother at our time and really put all her time to raise us. She never read any newspaper, seldom watched TV or movies. Her hobby is listening music beside cooking. She ignores all the technology  which have developed so fast. When I brought a LCD TV, she was very surprised, and said "This thing is so thin, where 's the "machine?" :)
One day, when we were having family event, when I was reading newspaper alone, she came to me and asked me something. She had some savings and tried to change with gold. I was shockingly surprised, I mean how come my mother knew that investing gold was still good. " Do you think, it s still going up Mum?" I asked. And she said, "I m pretty sure, cause everyone else is buying." 

Weekly Gold chart

If you look at the chart, Gold has been rallying from $681/troy ounce (October2008) to $1609 (yesterday high) and it could test a higher level in days. I was trying to draw a line or a pattern, but I could not find the proper one, because the price is breaking up higher and higher. I could only draw Fibonacci Projection which the result is around 1632-1635.
Warren Buffett said, when you buy a stock, you become a partner of manic depressive fellow, Mr Market. Each day Mr. Market runs up and offers either to buy  you out of business or to sell you his share. Most of the time you should ignore him because Mr. Market is very psychotic. There is time when he become so deppresed  that he offers you his share for a song, and that 's when you should buy. At other times he becomes so manic that offers an insane price for your share, that's when you should sell. The idea is very brilliant but it is hard to implement.Why? because Mr Market's mood is so contagious. Most people want to sell when Mr. Market is depressed and buy when he is manic.
It is still in my mind what my mum said."........cause everyone else is buying". It sounded like an alarm to me. Note that it 's not only happening to my family or to my office, but it is happening everywhere! Everybody  at anyplace knows that investing Gold is good now. Do you still remember this financial proverb? Buying when everyone else is selling, and selling when everyone else is buying. Are we entering this zone already? we will see in coming months. :)

Ibu saya dulunya adalah seorang ibu rumah tangga yang baik. Sekarang beliau sudah pensiun karena kami semua sudah dewasa dan masing-masing sudah berkeluarga. Di Masa kecil kami, ibu saya mencurahkan hampir seluruh waktunya untuk membesarkan kami. Dari mulai memasak, mengurus rumah, menemani kami belajar, dll. Beliau jarang sekali membaca surat kabar atau menonton televisi, juga tidak memperdulikan perkembangan teknologi yang pesat. Suatu saat ketika saya membawa LCD TV, dengan polosnya beliau bertanya," TV ini tipis sekali, dimana letak mesinnya?" tanyanya.
Suatu waktu, ketika kami sedang berkumpul pada acara keluarga. Saat saya bersantai di teras membaca surat kabar sambil menunggu acara makan. Tiba-tiba ibu saya datang dan meminta saya untuk merubah tabungannya dalam bentuk emas batangan. Saya terkejut dengan permintaan tersebut, karena bagi saya, ibu bukan seorang yang "melek" investasi. Saya bertanya," Ma, bagaimana mama yakin bahwa investasi di emas masih bagus?". Jawabnya." Saya yakin, karena semua orang membeli emas sekarang."
Jika dilihat dari grafiknya, Emas telah menguat dari $681/ troy ounce ke $1609 (tertinggi kemarin) dan besar kemungkinan meneruskan penguatannya di beberapa hari mendatang. Saya mencoba untuk menarik suatu garis atau pola, tetapi saya tidak dapat menemukannya yang tepat, karena emas selalu naik dan naik, memecah hi nya setiap saat. Pendekatan yang dapat dilakukan adalah Fibonacci Projection di kisaran 1632-1635.
Warren Buffet pernah mengatakan ketika anda membeli saham, anda menjadi partner dari seorang yang maniak dan depresif, yakni Mr Market. Tiap hari Mr Market akan menawarkan untuk membeli sahammu atau menjual sahamnya. Sebagian besar anda harus mengacuhkannya karena Mr Market adalah seorang psikopat. Pada suatu waktu ia menjadi sangat tertekan sampai-sampai ia mau menjual sahamnya hanya dengan sebuah lagu, itulah saat anda harus beli. Di lain waktu dia menjadi seorang maniak yang menawar saham mu dengan harga yang luar biasa tinggi, Itulah saat dimana anda harus jual. Ide ini sepertinya sangat bagus, tetapi sangat sulit direalisasikan, mengapa? karena mood Mr Market sangat menular !. Sebagian orang juga ingin menjual pada saat Mr Market menjual sahamnya untuk sebuah lagu, dan sebagian besar orang juga ingin membeli, pada saat Mr Market membeli saham dengan harga yang luar biasa tinggi.
Masih terngiang di pikiran saya kata-kata ibu saya, "...karena semua orang membeli emas." Bagi saya kalimat itu nampak seperti sebuah peringatan. Ingat bahwa pemikiran ini tidak terjadi hanya di ibu saya, atau kantor saya, tetapi ini terjadi di mana-mana. Semua orang di setiap tempat juga tahu bahwa membeli emas saat ini adalah investasi yang bagus.
Ada peribahasa finansial yang umum, "Belilah pada saat semua orang menjual dan Juallah pada saat semua orang membeli." Apakah kita sudah mulai memasuki zona tersebut sekarang? Kita lihat saja di bulan-bulan berikutnya. :)

No comments: